Guerrilla Marketing is een reclamestrategie die zich richt op goedkope, onconventionele marketingtactieken die maximale resultaten opleveren.
“Bij Guerrilla Marketing gaat het erom de consument te verrassen, een onuitwisbare indruk te maken en een grote hoeveelheid wauw-effect te creëren.”
De oorspronkelijke term werd bedacht door Jay Conrad Levinson in zijn boek ‘Guerrilla Advertising’ uit 1984. De term guerrillamarketing werd geïnspireerd door guerrilla-oorlogsvoering, een vorm van onregelmatige oorlogvoering en heeft betrekking op de kleine tactiekstrategieën die worden gebruikt door gewapende burgers. Veel van deze tactieken omvatten hinderlagen, sabotage, raids en verrassingselementen. Net zoals guerrilla-oorlogsvoering maakt guerrillamarketing gebruik van dezelfde soort tactieken in de marketingindustrie.
Bron: Youtube
Deze alternatieve advertentiestijl is sterk afhankelijk van een onconventionele marketingstrategie, hoge energie en verbeeldingskracht. Bij Guerrilla Marketing gaat het erom de consument te verrassen, een onuitwisbare indruk te maken en een grote hoeveelheid wauw-effect te creëren. Resverse Graffiti valt precies om deze reden onder guerrillamarketing. Van Guerrilla Marketing wordt gezegd dat het een veel waardevoller indruk maakt bij de consument in vergelijking met meer traditionele vormen van reclame en marketing. Dit is te wijten aan het feit dat de meeste guerrilla-marketingcampagnes erop gericht zijn de consument op een persoonlijker en gedenkwaardiger niveau te brengen.
Guerrilla Marketing is vaak ideaal voor kleine bedrijven die een groot publiek moeten bereiken zonder al te veel kosten te hoeven maken. Het wordt ook gebruikt door grote bedrijven als aanvulling op lopende massamedia-campagnes. Individuen hebben deze marketingstijl ook overgenomen als een manier om een baan of meer werk te vinden. Vandaag de dag is Guerrilla Marketing een algemeen begrip geworden en maakt Urban Publicity dit principe erg toegankelijk voor bedrijven met bijvoorbeeld Reverse Graffiti. Of het bedrijf nu een groot of een klein budget heeft, de campagnes kunnen geheel worden aangepast op de gewenste schaal en kan het wauw-effect worden gecreëerd.
De geschiedenis van Guerrilla Marketing
Adverteren kan worden gedateerd in 4000 voor Christus, waar de vroege Egyptenaren papyrus gebruikten om verkoopberichten en muuraffiches te maken. Wat we beschouwen als traditionele reclame en marketing, ontwikkelde zich in de loop van de eeuwen langzaam maar nooit echt tot het begin van de 20ste eeuw.
Het was in deze tijd het hoofddoel om in advertenties de consument voor te lichten over het product of de service in plaats van ze te entertainen en te betrekken. In 1960 concentreert de campagne zich op zware advertentie-uitgaven in verschillende massamediakanalen zoals radio en print.
Pas eind jaren tachtig en begin jaren negentig was op de kabeltelevisie reclame te zien. De meest memorabele pionier in die tijd was MTV, waar ze zich concentreerden op het afstemmen van de consument op de reclameboodschap in plaats van dat dit het bijproduct was van een uitgelichte show. Agentschappen hadden moeite om indruk op consumenten te maken en consumenten waren het beu om op de markt te worden gebracht. Het was tijd voor verandering.
Bron: Youtube
De term Guerrilla Marketing
In 1984 introduceerde marketeer Jay Conrad Levinson de formele term in zijn boek genaamd “Guerrilla Marketing.”
In Levinson’s boek stelt hij unieke manieren voor om traditionele vormen van reclame te benaderen en te bestrijden. Het doel van guerrillamarketing was om onconventionele tactieken te gebruiken om met een klein budget te adverteren. In die tijd stegen de commercials bij radio, televisie en print, maar consumenten werden moe. Levinson suggereert dat campagnes schokkend, uniek, belachelijk en slim moeten zijn. Het moet wauw-effect creëren.
Kleine bedrijven begonnen hun manier van denken te veranderen en benaderden marketing op een geheel nieuwe manier. Het concept van guerrillamarketing blijft zich organisch ontwikkelen en groeien.
U kunt meer informatie vinden over Jay Conrad Levinson op de officiële site van Guerrilla Marketing.
Hoe grote bedrijven Guerrilla Marketing gebruiken
Guerrilla Marketing was oorspronkelijk een concept gericht op kleine bedrijven met een klein budget, maar dit weerhield grote bedrijven er niet van om dezelfde ideologie aan te nemen.
Grotere bedrijven gebruiken onconventionele marketing om hun advertentiecampagnes aan te vullen. Sommige marketeers stellen dat wanneer grote bedrijven gebruik maken van guerrillamarketingtactieken, dit geen echte guerrilla is. Grotere bedrijven hebben veel grotere budgetten en hun merken zijn meestal al goed ingeburgerd.
Het kan voor een groot bedrijf ook veel riskanter zijn om guerrillamarketingtactieken te doen. In sommige gevallen kunnen hun guerrillastunts floppen en uiteindelijk een PR-nachtmerrie worden. Kleinere bedrijven lopen niet zoveel risico als de meeste mensen het gewoon afschrijven als een of andere mislukte stunt.
Bron: Youtube
Een voorbeeld hiervan is de beroemde Boston Bomb Scare van 2007, veroorzaakt door Turner Broadcasting op 31 januari 2007. Wat begon als een guerrillamarketingcampagne om een nieuwe film te promoten met een Cartoon Network-show genaamd Aqua Teen Hunger Force, veranderde in een stadsbom die de schrik er goed in bracht. Turner Broadcasting heeft met behulp van guerrillamarketingbureau Interference, Inc. LED-plakkaten op batterij geplaatst die lijken op het ‘Mooninite’-personage in de cartoonenshow. De LED-plakkaten werden geplaatst in Boston, Massachusetts en de omliggende steden.
De borden werden op willekeurige locaties geplaatst en bleven gedurende de dag onverlicht. ‘S Nachts lichtten de aanplakbiljetten op om het’ Mooninite’-karakter te tonen dat zijn middelvinger oprichtte. De apparaten leken op sommige kenmerken van explosieve apparaten en veroorzaakten al snel de schrik.
De campagne kostte uiteindelijk Turner Broadcasting en Interference, Inc. $ 2 miljoen voor het incident. De campagne zelf ontving veel kritiek, zowel goed als slecht.
“Niemand had kunnen denken dat Lite-Brite stripfiguur een bomexplosie zou oproepen. Zodra je de emotie eruit haalt, was het een echt innovatieve campagne. Dat is wat mensen zullen onthouden. Veel van de merken waarmee we samenwerken, vragen ons om guerrillamarketingcampagnes, met een mysterieus element, maar ze begrijpen niet echt wat het betekent.
Coca Cola Happiness Machine
Nou, het lijkt erop dat veel bedrijven hebben geleerd van eerdere successen en mislukkingen. Een belangrijk merk dat fantastisch werk heeft geleverd, is Coca-Cola.
In januari 2010 creëerde The Coca-Cola Company de video “Happiness Machine” met behulp van interactief marketingbureau Definition 6. De video bevatte een Coca-Cola-automaat die veel meer afleverde dan alleen een koud drankje. De film speelde zich af bij St. John’s University in Queens, New York, met behulp van 5 strategisch geplaatste verborgen camera’s. De reacties van de studenten waren volledig onbeschreven.
Bron: Youtube
De video ging viral en heeft nu meer dan 4,5 miljoen views op YouTube. In mei 2010 won het een prestigieuze CLIO Gold Interactive Award. De film had de hoogste penetratie in Brazilië, Mexico, Japan en Rusland. Na het zien van de geweldige ROI op deze video, besloot Coca-Cola door te gaan met het thema ‘Geluk’ door verschillende andere video’s uit te geven met hetzelfde concept.
Red Bull Stratos
Op 14 oktober 2012 hebben Red Bull en de Oostenrijkse extreme atleet Felix Baumgartner een wereldrecord gevestigd voor de hoogste parachutespringende sprong. De Red Bull Stratos was een campagne om Baumgartner op een doodsstrijd te sturen op meer dan 3,9 km in de stratosfeer. Baumgartner brak de geluidssnelheid en bereikte een geschatte snelheid van 1.342,8 km per uur na het uitkomen van een met helium gevulde ballon. De hele reis terug naar de aarde duurde 9:09 minuten met 4:22 van die tijd in vrije val.
Wat nog belangrijker is, Red Bull trok veel verdiende aandacht voor deze grootse stunt. Op deze dag braken ze ook sociale mediadocumenten toen ze meer dan 8 miljoen bevestigde gelijktijdige weergaven op YouTube bereikten. Het team heeft dit bereikt met verschillende grote inspanningen op hun socialemediateam.
Bron: Youtube
.